Conchita Martin denkt bij LeanGame mee over de inhoud van de trainingen en de opzet van de game. Zij heeft veel ervaring met training geven, maar is pas voor het eerst gevraagd een gastcollege te geven. Aan de TU Delft gaf zij masterstudenten een gastcollege over gamification. Wij delen graag wat van haar kennis met jullie!
Zou je ons kort kunnen uitleggen wat gamification is?
Gamification is het gebruiken van spelelementen in een context die eigenlijk geen spelomgeving is. Je gebruikt spelprincipes om een bepaald doel te bereiken (je geeft iemand bijvoorbeeld punten als hij zijn taak heeft afgerond). Gamification is een relatief nieuw vakgebied binnen de wetenschap en bestaat ongeveer sinds 2010. Het is ook een wetenschappelijke onderbouwing dat een spel(element) een goede manier is om iets te leren!
Wat is het belangrijkste dat je de studenten daarover hebt geleerd?
Ik wilde ze vooral laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn; je hebt geen ingewikkelde spellen nodig, maar kunt met simpele speltechnieken makkelijker je doel bereiken.
Wat zou je over dit onderwerp willen meegeven aan onze volgers?
Gamification kun je heel goed toepassen in een businessomgeving, om mensen iets te leren of om gedrag te sturen! Je kunt bijvoorbeeld punten toekennen als iemand lean-beginselen goed inzet. Gamification kan helpen om de mensen op het werk extra te motiveren, meer betrokken te laten voelen of extra uit te dagen. Je hoeft niet voor alles gamification in te zetten, maar deze prikkels kunnen net het extra zetje geven om het doel van je organisatie te bereiken.
Waar moet je goed op letten als je zelf gamification toepast in je organisatie?
Het is natuurlijk heel leuk om spelelementen tegen te komen op je werk, maar gamification is ook serieus: je moet een duidelijk doel voor ogen hebben (een bepaalde verandering doorvoeren of leerdoelen bijvoorbeeld) en daar de spelelementen heel gericht op aanpassen. Anders ben je gewoon spelletjes aan het spelen.
Zou je een tip kunnen geven over hoe je principes van gamification in het dagelijks leven kunt gebruiken?
Zeker! Ik gebruik zelf bijvoorbeeld de app Habitaca om goeie gewoontes aan te leren. Elke keer als ik doe wat ik wilde doen, ontvang ik punten. Of voor talen leren gebruikte ik vroeger Memrise, daar geef je plantjes water als je woorden oefent.
Dank, Conchita! Wil jij na het lezen van dit interview meer weten over gamification? Neem vooral contact met ons op!