De komende tijd laten we professionals aan het woord op het gebied van onder andere lean, serious gaming and agile. Vanuit verschillende hoeken delen zij hun kennis met ons.
Vandaag spreken wij met Jeroen Stoter. Hij is een ervaren agile transformation manager met een bijzondere interesse voor leiderschap en Management Teams, omdat zij de cruciale succesfactor zijn voor de transformatie. Zijn passie is om managers in een leidersrol te krijgen. Met zijn eigen bedrijf LeadershipRebels ontwikkelt hij producten die managers daarbij helpen. Wij praten met hem over veranderprocessen binnen organisaties en de rol die serious games en data daarin kunnen spelen.
Goedemorgen Jeroen, zou je eerst even iets over jezelf kunnen vertellen?
Ik ben 41 jaar oud en woon in Ede. Ik heb twee puberdochters en ben dol op fietsen. Naast mijn werk hou ik bij het fietsen ook heel erg van het kijken naar data en metrieken. Hoe doe ik het en hoe kan ik het beter doen? Meten om te leren en verbeteren dus. In mijn werk heb ik altijd aan de veranderkant gezeten, de laatste tijd met een focus op agile. Liever zeg ik wendbaarheid omdat Agile een modewoord is.
Wat doet het met jou als je succes boekt in een organisatie?
Ik krijg een glimlach van oor tot oor als ik medewerkers weer zie stralen en eigenaarschap nemen. Je ziet dat ze weer dingen durven te proberen en te experimenteren. Daar word ik heel blij en dankbaar van.
Wat is het belangrijkste in jouw werk?
Wat mij telkens boeit is hoe je mensen écht in beweging krijgt. Veranderingen kunnen pas succesvol zijn als mensen zich echt bewust worden van bepaalde patronen of de betekenis van hun eigen rol in de organisatie.
Niet om te oordelen maar om te leren, groeien en ontwikkelen. Om dat gesprek aan te gaan moet je mensen prikkelen omdat we dat nu erg spannend vinden. Bij de Nederlandse Spoorwegen ontwikkelden we bijvoorbeeld met een klein team elk kwartaal een product om die beweging bij managers te prikkelen.
Wat voor rol kunnen spellen daar in spelen?
Spellen zijn bij uitstek prikkels om patronen zichtbaar te maken, om mensen dingen te laten zien die ze zelf niet zien, om gesprekken op start te brengen. Dat vind ik het allerleukste wat er is, bedenken hoe je met leuke prikkels beweging kunt creëren.
Ik heb zelf ook een Management Team poker ontwikkeld: het is elke keer weer een verrassing hoe snel een spel erin slaagt om dingen zichtbaar te maken, maar ook energie geeft om dingen aan te pakken.
Zou je ons kunnen meenemen naar het eerste spel dat je ontwikkelde, hoe ging dat proces?
De managers hadden weinig zicht op hun eigen functioneren, dus we moesten daarover in gesprek gaan. Dat was heel spannend in een klassieke organisatie waar managers bovenaan staan. Daar is leiderschapspoker uitgekomen, dat we daarna hebben aangepast voor management teams: MT-poker. Voor leiders is er veel maar het lijkt soms wel of niemand zijn handen aan MT’s wil branden terwijl daar zoveel potentieel zit.
Wat maakt voor jou een goed spel?
Het omvat fun, ziet er leuk uit, is eenvoudig te spelen en het brengt beweging.
Wat zou je graag willen bereiken met jouw games?
Dat managers en management teams gaan leren dat een game ze kan helpen. Dat dit inzichtrn geeft waar je iets mee kan en dat je niet altijd sterk hoeft te zijn. Moedig zijn is ook je kwetsbaarheid laten zien. Ik gun veel managers en organisaties daarin te groeien. Die beweging komt met kleine stapjes en een spel is een heel goed middel om dat eerste stapje te zetten.
Heb je nog tips voor onze lezers over het gebruik van games in je organisatie?
Maak het niet te groot….. Geen roll out plan maar begin gewoon bij één manager of één management team en noem het een experiment. Daar wil eigenlijk iedereen altijd aan bijdragen. Gebruik games om in beweging te creëren, maar vooral: wees zelf het voorbeeld om fouten te maken, te leren en te groeien.
Bedankt voor dit inspirerende interview, Jeroen!