‘In een Lean-proces ga je op reis naar een andere wereld’
Gepubliceerd op: 11/25/2021

Wij laten graag verschillende Lean-professionals aan het woord. Vanuit verschillende hoeken delen zij hun kennis met ons. Vandaag: Dick de Vos. Lean professional, schrijver en lokaal politicus. Wij praten met hem onder andere over duurzaamheid en het ontwikkelen van leangames.

Goedemorgen, Dick. Jij hebt verschillende soorten carrières. Wat is de rode draad?

Duurzaamheid. Als schrijver en politicus wil ik de natuur en de wereld duurzamer maken; als lean six sigma professional bedrijven en organisaties. Het voorkomen van waste is een belangrijke pijler van lean werken, en zo moeten wij ook met grondstoffen omgaan.

Waar krijg jij energie van?

Als ik mensen enthousiast kan maken! Ik ben bijvoorbeeld vogelgids. Als ik mensen de zeearend kan laten zien, glinsteren hun ogen. Ik heb dan iets kunnen overbrengen, wat je niet kan vertellen, maar moet beleven. Ik wil graag delen met mensen.

Als lean consultant probeer ik een andere manier van kijken naar de wereld te delen. Lean-denken is alsof je mensen een verrekijker geeft: ze zien iets wat ze niet eerder hebben gezien. Het allermooiste is als mensen je niet meer nodig hebben!

Heb jij zelf ook ooit een andere blik aangereikt gekregen?

Zeker, dat gebeurt vaak. De eerste keer dat ik kennismaakte met de definitie van lean, was echt een eye-opener voor mij. Kwaliteit is waarvoor de klant bereid is te betalen. Toen dacht ik echt: waarom heb ik zoiets simpels nooit eerder gezien?

Kunnen spellen helpen bij het ontwikkelen van die nieuwe blik?

De omslag is dat je niet meer vanuit jezelf gaat denken, maar vanuit de klant. Een manier om die ogen te openen zijn leangames. Daar heb ik zelf een aantal van ontwikkeld.

Mensen leren niet alleen door uit boeken te lezen. Een van de meest effectieve leerstijlen is ervaring: dan hoeft niemand het jou te vertellen.

 Hoe kwam jij op het idee om zelf leangames te ontwikkelen?

Ik speelde zelf vroeger veel van die games. In essentie zitten ze allemaal hetzelfde in elkaar: er is een proces, er zijn hickups en je moet verbeteringen doorvoeren. Ik dacht: dat kan leuker!

Zo heb ik een spel ontwikkeld met een oude reiskoffer waarin al het trainingsmateriaal zat. Alle deelnemers kregen een petje op met hun rol tijdens dat spel. In een lean-proces ga je namelijk op reis naar een andere manier van denken, een andere wereld.

En mensen vinden het leuk! Zodra ze een petje op hebben zijn ze niet meer zichzelf, maar spelen ze een rol. Je krijgt mensen heel snel los op deze manier. Zodra mensen zich vrij voelen, worden ze ook creatiever. Ze worden dan niet meer geremd door hun eigen gedachten of het oordeel van anderen.

Om mensen beter de ingewikkelde, technische begrippen uit het House of Quality te leren, ontwikkelde ik een placemat met alle begrippen erin verwerkt. Je geeft de deelnemers stempels en die moeten ze op de juiste plek in het House of Quality zetten. De termen worden er letterlijk ingeprent! Heel eenvoudig, maar zo effectief.

Wat is het grote voordeel van het inzetten van een LeanGame?

Dat je het beleeft en meemaakt. Als jij eerst een LeanGame speelt, snappen mensen precies wat er met hun bedrijf or organisatie gaat gebeuren. Ook leren mensen de taal, de concepten en de manier van denken.

 Wanneer is een LeanGame voor jou een succes?

Als mensen enthousiast zijn en er zelf over gaan vertellen! Dan is het van henzelf geworden en gaan ze écht met hun nieuwe kennis aan de slag.

Dank, Dick, voor dit fijne interview!