‘LeanGame verandert de mindset van de deelnemers’
Gepubliceerd op: 09/23/2021

De komende tijd laten we Lean-professionals aan het woord. Vanuit verschillende hoeken delen zij hun kennis met ons.

Vandaag Melanie Broekman. Zij was bij SAA Verzekeringen verantwoordelijk voor het verbeteren van de klantprocessen en is nu officieel LeanGame practitioner. In haar verbetertrajecten maakt zij onder andere gebruik van de LeanGame. Zij deelt haar kennis over verbetertrajecten en de rol die de LeanGame daarin kan spelen.

Goedemorgen Melanie! Zou je om te beginnen iets over jezelf kunnen vertellen?

Zeker, mijn naam is Melanie Broekman. Ik woon in Den Haag met mijn vriend en onze twee jonge dochters. Buiten werk ben ik veel actief met de kinderen: in de medezeggenschap op school en als teammanager bij de hockey.

Waar krijg jij het meest energie van in je werk?

Als ik terugkrijg dat mensen het fijn vinden wat we hebben gedaan of bereikt hebben. Die persoonlijke contacten en het groepsgevoel geven me energie. Ik wil er graag zijn voor de mensen om me heen.

Je hebt lang bij SAA gewerkt, waarom is LeanGame daarbij betrokken geraakt?

Vanuit een praktische behoefte: wij wilden graag een leangame blijven spelen, ook online. Een leangame is namelijk een heel mooie tool om mensen het besef te geven dat ze een schakeltje zijn in een proces; dat je niet alleen bent, maar met een hele groep en dat je denkt vanuit de klant. De game maakt dat meteen een de mensen scherp.

De LeanGame is vooral aan het begin van een verbetertraject heel behulpzaam. Je zet direct goed neer hoe je het team wilt laten werken. Je merkt dat de mindset van de deelnemers meteen veranderd is, vooral de mensen die een beetje sceptisch het traject ingaan.

Je hebt zelf de LeanGame aangepast voor het gebruik binnen SAA, hoe ging dat in zijn werk?

Dat klopt, ik heb de LeanGame zelf aangepast aan de praktijk in de verzekeringswereld. Mijn team maakte zo bijvoorbeeld offertes voor nieuwe klanten. Het lijkt een klein verschil, maar de leerervaring komt zo toch beter binnen.

Hoe reageerde je team?

Aan het begin zie je ze soms denken: ‘ik heb hier geen tijd voor, ik moet gewoon aan het werk’. Daarna zie je die houding veranderen in het spel! Na afloop krijg je terug: dit was heel leuk om te doen, we zijn ons nu bewuster van het proces en onze rol daarin

Liep je ook nog ergens tegenaan in de toepassing?

Ik miste aanvankelijk wat instructie als facilitator, maar later hebben jullie instructiekaartjes ontwikkeld die houvast geven tijdens de begeleiding van de game. Dat was precies wat nog miste.

Hoe kijk je terug op het gebruik van de LeanGame binnen SAA?

Ik vond dat de digitale game nog meer focus legt op het proces zelf. Je overziet het hele proces voor je op je scherm en daardoor komt de leerervaring zelf veel beter naar voren. Denken vanuit de klant leer je echt heel sterk bij de LeanGame.

Daar staat tegenover dat de sociale dynamiek minder vanzelf gaat. Het kan zeker, we hebben veel lol gehad. Er ligt digitaal wel een grotere verantwoordelijkheid bij de facilitator. Het groepsgevoel moet wat actiever gestimuleerd worden.

Tot slot: heb je er zelf veel plezier mee gehad?

Heel veel! Ik heb veel met jullie samengewerkt en heel veel gelachen tijdens het denken over en spelen van de LeanGame

Dankjewel, Melanie, voor deze energieke afsluiter!