’Persoonlijke aandacht is de sleutel voor alles’
Gepubliceerd op: 03/17/2021

Bij LeanGame proberen we op onze manier leren weer leuk te maken. Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit gebied. Hoe houden zij mensen gemotiveerd? De komende tijd zullen we verschillende professionals aan het woord laten die voor dezelfde uitdaging staan.

Vandaag de aftrap van deze serie met Stephan van Uijtregt. Hij studeerde Technische Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven, vertrok later voor de liefde naar Barcelona en is nu al meer dan 10 jaar docent aan verschillende universiteiten in Barcelona, onder andere in Innovation in the Sports Industry en Sports and Technology Management. Wij hopen dat jullie net zoveel opsteken als wij!

Een jaar geleden gaf je nog gewoon college, toen de lockdown begon. Hoe ging die overgang van fysiek naar digitaal onderwijs?

‘’Die overgang was echt van de ene op de andere dag. In deze periode moesten ze groepsopdrachten maken vanuit design thinking, zoals prototypes ontwikkelen, testen uitvoeren bij de klant en feedback verwerken. Dat kwam allemaal ineens stil te liggen, dus daar lag een uitdaging. Ook moesten studenten zelf nieuwe manieren ontdekken om opdrachten af te maken, bijvoorbeeld door nieuwe manieren te vinden om hun doelgroep te bereiken. Toch ging de motivatie en participatie van de studenten er juist op vooruit.’’

 Hoe ging jouw eigen leerproces het afgelopen jaar?

 ‘We hebben veel verschillende dingen uitgeprobeerd, zeker aan het begin. Ik geef les aan verschillende universiteiten en het viel me wel op dat het wiel telkens weer opnieuw werd uitgevonden. Ik zou nu dingen zeker dingen anders doen dan aan het begin: ik heb veel geleerd en meer tools gekregen.’

 Stephan geeft 5 tips om het beste uit je mensen te halen en leren leuk te houden.

 Persoonlijke aandacht is de sleutel van alles

‘Dé manier om je studenten betrokken te houden is persoonlijke aandacht. Ik geef nu les in een hybride vorm, een deel van de studenten zit online en een deel niet, en dat maakt het een stuk lastiger. Het is gemakkelijker voor studenten om zichzelf te verstoppen dan wanneer de colleges volledig online zijn. Dan maak ik breakout-groepen om mijn aandacht goed te kunnen verdelen. Niets doet het zo goed als persoonlijke aandacht.’

Geef kaders en schrijf niet voor hoe het moet

‘Laat de mensen vrij in het kiezen van de werkvorm. Zeker digitaal moet je ze laten gebruiken waar ze zelf handig in zijn. Vertrouw op hun creativiteit en in wat ze kunnen; schrijf niet iets voor waar iemand zich niet thuis bij voelt.’

Zoek veel interactie

‘Om de aandacht erbij te houden, zoek ik veel interactie. Je moet niet alleen maar aan het woord zijn. Tijdens college gebruik ik muziek; studenten mogen zelf het nummer kiezen. Het is een klein cadeautje dat echt werkt! Ik zie ook de opkomst van onder andere spelletjes en games die je interactief kunt maken om energie in college te houden. Zo heb ik zelf een strategisch kaartspel ontwikkeld.’

Niet te lang

‘In het fysieke onderwijs hield ik een maximumtijd van 50 minuten aan, online is het nog belangrijker om jezelf ook te beperken. Je moet binnen de 40 minuten blijven.’

Tot slot, hoe heb je jezelf gemotiveerd gehouden het afgelopen jaar?

‘Ik heb dat eerlijk gezegd helemaal niet nodig gehad. Ik haal er ook digitaal zoveel energie uit om met jonge mensen te werken en leer elk jaar opnieuw van de mensen die ik voor me heb. Dat houdt me gemotiveerd’

Bedankt, Stephan, voor dit inspirerende interview en energieke afsluiter!