Zo win jij met Lean!
Gepubliceerd op: 04/16/2021

‘Lean’ kan vaag klinken; wat houdt het precies in? We leggen het kort voor je uit.

 Lean is geen abstract begrip, maar een concrete manier van denken over je organisatie. Je probeert zo efficiënt mogelijk te werken, met zo min mogelijk verspilling en maximale klantgerichtheid. Zo haal je optimaal resultaat. 5 principes staan hierbij centraal. Als je Lean denkt, ben je altijd bezig je organisatie te toetsen aan de Lean-beginselen.  

  1. De klant staat centraal

 Blijf vragen wat de klant wil en voorzie in zijn behoefte

  1. Kijk kritisch naar je proces

 Kijk goed naar alle stappen in je proces; je komt vast verspilling tegen, zoals te lange wachttijden of stappen waar de klant helemaal geen behoefte aan heeft.

  1. Weg met de verspilling!

 Zorg dat je proces soepel verloopt. Alleen de waardevolle stappen blijven over. Het is belangrijk alle activiteiten goed op elkaar af te stemmen.

  1. Weet wanneer je klant wat nodig heeft.

 Als je de klant goed kent, weet je wanneer je nodig bent. Zo kun je de voorraad klein houden, maar er altijd voor je klant zijn.

  1. Blijf leren en verbeteren

De lean-principes lijken logisch en zijn dat ook! Juist daarom vergeten mensen erbij stil te staan en sluipen slechte gewoontes in je proces. Blijf met je team goed kijken naar je proces en maak hier routine van.

En: is jouw organisatie Lean?

 Als je meer wilt weten over Lean of je team wilt leren Lean te denken, denken we graag met je mee! Neem contact op en we helpen jou winnen!