‘Zorg dat jouw training iets is dat mensen kunnen voelen, ervaren en door hun donder gaat!’
Gepubliceerd op: 04/06/2021

Bij LeanGame proberen we op onze manier leren weer leuk te maken. Wij zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit gebied. Hoe houden zij mensen gemotiveerd?

Vandaag aan het woord: Jeroen Ogier van de How Company. De How Company traint mensen om het maximale uit zichzelf te halen door het aanreiken van work and life skills.

Lean denken zit in Jeroens natuur. Hij was er al mee bezig voordat hij wist dat er een naam voor was: als kind en later in zijn werk bij de politie en de Dierenbescherming. Nu is hij al jaren trainer bij de How Company.

Hoe verliep voor jou de overgang naar het geven van digitale trainingen?

Dat was moeilijk. Onze trainingen waren volledig fysiek en we hebben echt diepgaand persoonlijk contact nodig, maar we moeten er zijn voor onze klanten en hun netwerk. Na 2 weken zijn we begonnen met online coaching, om het persoonlijk contact te behouden. Kort daarna begonnen we met webinars. In twee maanden hebben we onze training opnieuw ontwikkeld en de mogelijkheden voor online training uitgebreid.

Hoe zag jouw eigen leerproces eruit het afgelopen jaar?

We zijn bij de How Company echt door een leercurve gegaan. Als iemand een jaar geleden had gezegd, dat we online zouden trainen, hadden we ze raar aangekeken. De hoofdlijn van de training moest herschreven worden; sommige werkvormen bleken online echt niet te werken. Ook kleine dingen waren anders: grapjes die online niet werkten bijvoorbeeld. We hebben de training eerst vier keer gegeven en telkens aangepast.

Een deel van onze trainingen kunnen we echt goed online geven. Zo helpen we mensen en organisaties. Tegelijkertijd is het niet altijd geschikt: voor sommige trainingen hebben we echt diepgaand persoonlijk contact nodig.

Wat zijn de belangrijkste tips om kennis en vaardigheden ook online goed over te dragen?

Zoek de interactie op

Interactie met de deelnemers van een training is online nog belangrijker dan offline. We gebruiken breakout rooms in zoom, dat werkt echt fantastisch. We gebruiken de deelnemers nu ook veel meer als voorbeeld: we zetten iemand ‘in de spotlight’ om aan de anderen te laten zien hoe iemand reageert. Zo stellen we zaken veel bewuster voor en houden we de aandacht erbij.

Neem je publiek niet voor lief

De sleuteltip is zowel live als online identiek. Wij proberen mensen iets te leren door het te ervaren. Om dat te laten werken, moet je investeren en intensief met de deelnemers aan de slag gaan. Dat begint al vooraf; wij sturen bijvoorbeeld van tevoren materiaal toe om over na te denken. Zo zorg je dat jouw training iets is dat mensen kunnen voelen, ervaren en door hun donder gaat.

Heb je logistiek goed op orde en zorg voor een backup

Online werken biedt superveel mogelijkheden, maar het is een vak apart. Wij hebben al onze trainers hier apart voor getraind. Als je een moderator gebruikt, is het superbelangrijk dat hij zelf ook trainer is. De training verloopt veel soepeler en hij kan invallen als de techniek niet meewerkt.  

Tot slot, hoe houd je jezelf gemotiveerd het afgelopen jaar?

Door veel in contact te blijven: delen, delen en delen met elkaar. Vraag naar elkaars ervaringen en help elkaar. Ik haal mijn energie uit het opereren in een team!

Dank, Jeroen, voor deze energieke afsluiter!